Menu główne
Statut Akademickiego Liceum Ogólnokształcacego w Legnicy | | Drukuj | |
STATUT S T A T U T Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Rozdział 1 § 1 Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: Rozdział 2 § 2 Nazwa szkoły: Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Legnicy. § 3 Siedziba szkoły: Legnica, ul. Sejmowa 5C. § 4 Organ prowadzący Liceum: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy "Wspólnota Akademicka".
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. § 6 1. Liceum jest młodzieżową szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej. § 7 1. Liceum ma w swojej strukturze klasy I - III. § 8 Liceum może mieć nadane imię. Imię nadaje organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, przedstawicieli rodziców i uczniów. § 9 Nazwa liceum używana jest w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. § 10 Liceum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. § 11 Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie odrębnymi przepisami. § 12 Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów określają odrębne przepisy. § 13 Szkoła zapewnia możliwość korzystania z gabinetów i pracowni koniecznych do realizacji podstawy programowej, a także z: Rozdział 3 § 14 Liceum realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. § 15 W szczególności Liceum zapewnia warunki do: § 16 Liceum umożliwia: § 17 Liceum kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków liceum i wieku ucznia poprzez: § 18 Program wychowawczy i program profilaktyczny uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rodziców i uczniów. Rozdział 4 Szkolny system oceniania ma na celu: § 20 Ocenianie uczniów polega na: § 21 1. W liceum obowiązują następujące stopnie: § 22 Uczeń może otrzymać następujące stopnie szkolne: § 23 Podstawą wewnątrzszkolego systemu oceniania są następujące zasady obowiązujące przy ocenianiu ze wszystkich przedmiotów: § 24 Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów). § 25 1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na warunkach określonych przez nauczycieli na początku roku szkolnego i podanych do wiadomości razem z wymaganiami edukacyjnymi. § 26 Na podstawie opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do możliwości ucznia. § 27 Na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach z wychowania fizycznego, wydanego przez lekarza, dyrektor liceum zwalnia ucznia z tych zajęć na czas określony w opinii. § 28 Na podstawie opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), dyrektor liceum zwalnia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego i kolejnego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia. § 29 Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego nauczyciele są obowiązani brać pod uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. § 30 Klasyfikacja polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia i przeprowadzana jest na koniec pierwszego semestru i na koniec roku szkolnego. § 31 Nauczyciel jest obowiązany poinformować uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla nich ocenach niedostatecznych na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. § 32 Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek pisemnego potwierdzenia przyjęcia do wiadomości informacji o proponowanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacją. § 33 1. Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust.2 § 34 Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia. § 35 Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. § 36 Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. § 37 Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki. § 38 Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczna z jednych obowiązujących zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy § 39 Egzamin poprawkowy jest przeprowadzany w wypadkach zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. § 40 1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy trzeciej uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od ocen niedostatecznych. § 41 1. Uczniowi, który wyrazi wolę, szkoła organizuje, a Okręgowa Komisja Edukacyjna przeprowadza egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego. § 42 Liceum może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z odrębnymi przepisami. § 43 1. Przewiduje się następujące sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach szkolnych ich dzieci: § 44 Liceum ocenia zachowanie ucznia. § 45 Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: I. Tryb ustalania oceny z zachowania
Kryteria Dodatkowe Uwagi dodatkowe Zestawienie ocen z zachowania w stosunku do ilości godzin nieusprawiedli-wionych: Ocena - uzasadnienie oceny Rozdział 5 § 46 Dyrektor, nauczyciele i inni pracownicy liceum są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie uczniów w szkole, na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę. § 47 Dyrektor odpowiada za: 1) stworzenie bezpiecznych warunków do zajęć w szkole i poza nią, 2) uświadomienie nauczycielom zagrożeń bezpieczeństwa uczniów i sposobów przeciwdziałania im. § 48 Nauczyciele odpowiadają (w zakresie bezpieczeństwa) za: 1) systematyczne kontrolowanie miejsc gdzie prowadzone są zajęcia, 2) usuwanie zagrożenia samodzielnie lub powiadamianie o nim Dyrektora, 3) zapoznanie uczniów na początku roku szkolnego z regulaminem pracowni w której prowadzą zajęcia, 4) sprawowanie opieki nad uczniami podczas przerw międzylekcyjnych zgodnie z ustalonym Regulaminem Dyżurów, 5) bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych prowadzonych zgodnie z planem pracy szkoły. § 49 W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego nauczyciel obecny w miejscu wypadku natychmiast powiadamia o nim dyrektora liceum. § 50 Zasady opieki nad uczniami podczas zajęć pozaszkolnych określają oddzielne przepisy. § 51 Wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia karty wycieczki zgodnie z odrębnymi przepisami. Rozdział 6 § 52 Celem działań wychowawczych prowadzonych w liceum jest wspomaganie wychowawczej roli rodziny a w szczególności: 1) pomóc uczniowi: 2) pomóc rodzicowi: 3) pomóc nauczycielowi: § 53 Program wychowawczy realizowany jest w następujących formach: 1) podczas zajęć przedmiotowych, 2) w realizacji programów ścieżek międzyprzedmiotowych, 3) na zajęciach do dyspozycji wychowawcy klasowego, 4) modułowym kształceniu umiejętności: § 54 W realizacji Programu Wychowawczego, nauczyciele ściśle współpracują z rodzicami uczniów liceum poprzez: 1) organizowanie spotkań klasowych - informacyjnych, 2) organizowanie spotkań indywidualnych, 3) prowadzenie dla rodziców lekcji otwartych, 4) zapraszanie rodziców na imprezy i uroczystości szkolne, 5) bezpośrednią pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. § 55 Szczegółowy program działań wychowawczych uchwala corocznie Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rodziców i uczniów. §56 Program Profilaktyki jest ściśle powiązany z programem wychowawczym szkoły. § 57 Głównym celem Programu Profilaktycznego jest: 1) pomóc uczniom radzić sobie z zagrożeniami płynącymi ze współczesnej cywilizacji, 2) pomóc rodzicom w przewidywaniu sytuacji zagrażających bezpiecznemu rozwojowi ich dzieci, 3) pomóc nauczycielom rozpoznawać problemy uczniów. § 58 Program Profilaktyki i Program Wychowawczy są odrębnymi aktami prawa wewnątrzszkolnego zatwierdzanymi poprzez Uchwałę Rady Pedagogicznej § 59 W realizacji programu profilaktycznego szkoła współpracuje z rodzicami oraz z instytucjami specjalistycznymi wspomagającymi działania szkoły. § 60
Organami Liceum są:
1) Dyrektor Liceum,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski
§ 61
1. Dyrektor Liceum powoływany jest przez organ prowadzący Liceum.
2. Do obowiązków Dyrektora należy:
1) opracowanie dokumentów programowo – organizacyjnych Liceum,
2) opracowanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
3) dobór kadry pedagogicznej,
4) przyjmowanie uczniów do Liceum oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MENiS,
5) sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie warunków do harmonijnego ich rozwoju,
6) tworzenie właściwej atmosfery pracy opartej na wzajemnej życzliwości i szacunku, zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
7) przewodniczenie posiedzeniom Rady Pedagogicznej i realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej w ramach jej kompetencji stanowiących,
8) dbałość o majątek Szkoły,
9) wykonywanie zadań określonych w przepisach szczegółowych.
3. Dyrektor Liceum ma prawo do:
1) wydawania poleceń służbowych wszystkim nauczycielom i innym pracownikom Liceum,
2) zatrudniania i zwalniania pracowników Liceum,
3) nagradzania pracowników, a także udzielania kar porządkowych zgodnie z Kodeksem pracy,
4) decydowania o wewnętrznej organizacji pracy i funkcjonowaniu bieżącym Szkoły,
5) reprezentowania Liceum na zewnątrz.
4. Dyrektor Liceum, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze:
1) Wicedyrektor Liceum działa na podstawie zakresu czynności sporządzonego przez Dyrektora Liceum.
2) przyjęcie zakresu czynności Wicedyrektor potwierdza własnoręcznym podpisem
5. Dyrektor Liceum odpowiada za:
1) poziom uzyskiwanych przez Szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad dziećmi,
2) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa i niniejszego Statutu,
3) bezpieczeństwo osób znajdujących się w Szkole oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
4) celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działanie Szkoły,
5) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania – księgi uczniów, dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych, arkuszy ocen, ksiąg arkuszy ocen, protokołów postępowania kwalifikacyjnego, uchwał Rady Pedagogicznej dotyczących klasyfikowania i promowania uczniów oraz ukończenia szkoły, dzienników psychologa i pedagoga szkolnego,
6) wydawanie przez Liceum dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
§ 62
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Liceum.
3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy Liceum,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Liceum,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy uczniów.
4. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację Liceum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) propozycje Dyrektora Liceum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć 3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
5. Ponadto do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) przygotowanie projektu zmian do Statutu i przedstawienie ich do uchwalenia Radzie Liceum – jeżeli zostanie powołana,
2) wystąpienie z wnioskiem do Dyrektora dotyczącym powołania Rady Liceum pierwszej kadencji,
6. Rada ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem. Posiedzenia Rady są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków Rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń Rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
§ 63
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Liceum.
2. Samorząd Uczniowski opracowuje Regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
3. Samorząd Uczniowski może:
1) wystąpić z wnioskiem do dyrektora dotyczącym powołania Rady Liceum pierwszej kadencji,
2) przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub Dyrektorowi Liceum wnioski i opinie we wszystkich sprawach Liceum, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
a) prawo do znajomości programu nauczania i stawianych wymagań,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
d) prawo organizowania działalności kulturalnej, rozrywkowej i sportowej, zgodnie e) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
§ 64
Przyjmuje się następujące zasady współdziałania organów Liceum:
1 Dyrektor Liceum wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej jeżeli stwierdzi, że są niezgodne z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Liceum oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
2 Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej, jeżeli w Regulaminie je pominięto.
3 Dyrektor bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami Liceum tj. Radą Pedagogiczną
4 Dyrektor Liceum dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie Liceum, a w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
5 Dyrektor Liceum wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, 6 W sprawach spornych ustala się co następuje:
1) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasowego,
2) przewodniczący Samorządu w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
3) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do Dyrektora, którego decyzje są ostateczne.
§ 65
1. Liceum ma w swej strukturze klasy I- III.
2. Cykl kształcenia trwa 3 lata - 6 semestrów.
§ 66
1. Liczbę godzin przeznaczonych na realizację określonych zajęć edukacyjnych określa szkolny plan nauczania ustalony na cały cykl kształcenia dla danego oddziału.
2. Dodatkowo dla każdego oddziału przeznacza się 5 godzin tygodniowo na realizację zajęć wymienionych w § 58 (1 godzina) i § 53 (1 godzina) statutu oraz trzeciego – wybranego przez ucznia języka obcego (2 godziny), a także zajęć na basenie (1 godzina tygodniowo).
3. Szkoła zapewnia godziny na zajęcia pozalekcyjne/koła zainteresowań po rozpoznaniu potrzeb uczniów.
§ 67
1. Podstawową jednostką organizacyjną Liceum jest oddział (klasa) złożony z uczniów (do 20), którzy w danym roku szkolnym uczęszczają na zajęcia edukacyjne określone zestawem programów i planem nauczania dla danej klasy.
2. Oddział może być dzielony na grupy na zajęciach z języków obcych, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego.
3. Nauczanie języków obcych odbywa się w grupach międzyoddziałowych liczących do 12 uczniów.
4. Zajęcia wychowania fizycznego, odbywają się w grupach międzyoddziałowych.
§ 68
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 69
Okresem przeznaczonym na realizację programu nauczania jednej klasy jest rok szkolny, który dzieli się na dwa okresy, zakończone klasyfikacją stanowiącą podsumowanie osiągnięć uczniów. Klasyfikacja przeprowadzana jest pod koniec pierwszego semestru i na koniec roku szkolnego.
§ 70
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Liceum opracowany przez Dyrektora a zatwierdzony przez organ prowadzący.
§ 71
Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora Liceum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 72
Podstawową formą pracy Liceum są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 73
Dyrektor Liceum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć dodatkowych np. kół zainteresowań, realizacji projektów, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym i organizowane w miarę potrzeb uczniów.
§ 74
1. Biblioteka jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości popularyzowaniu wiedzy o regionie.
2. Uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz inni pracownicy Liceum mają prawo korzystać z zasobów biblioteki PWSZ im. Witelona w Legnicy na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
§ 75
Liceum umożliwia uczniom naukę według indywidualnego programu lub toku nauczania oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie i według zasad określonych odrębnymi przepisami.
§ 76
1. Dyrektor Liceum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu 2. Wychowawca prowadzi swój oddział przez 3 lata w klasach I – III.
3. Na pisemny umotywowany wniosek uczniów i rodziców złożony do Dyrektora, może on zmienić wychowawcę danej klasy.
§ 77
Zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz wydawania świadectw regulują odrębne przepisy.
§ 78
Liceum wydaje uczniom roczne świadectwo promocyjne, a swoim absolwentom świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo dojrzałości.
Rozdział 9 § 79
1. W Liceum zatrudnia się nauczycieli oraz innych pracowników.
2. Nauczyciele zatrudniani są przez dyrektora Liceum na podstawie Karty Nauczyciela i Kodeksu pracy.
3. Zasady zatrudniania i zwalniania pozostałych pracowników reguluje Kodeks pracy.
4. Zakres zadań pracowników niepedagogicznych określa dyrektor Liceum.
§ 80
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
2. Przydział przedmiotów nauczania reguluje na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny 3. Ponadto, do zadań nauczyciela należy:
1) właściwe planowanie procesu uczenia się uczniów,
2) przedstawienie dyrektorowi Liceum do 10 września każdego roku szkolnego planu wynikowego nauczania przydzielonego mu przedmiotu dla danego oddziału,
3) stosowanie efektywnych metod nauczania,
4) tworzenie przyjaznego klimatu uczenia się uczniów,
5) rozpoznanie potrzeb uczniów,
6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
7) ocenianie osiągnięć uczniów,
8) informowanie ucznia i jego rodziców o wynikach nauczania,
9) poddawanie ewaluacji procesu nauczania i uczenia się,
10)prawidłowe prowadzenie dokumentacji nauczanego przedmiotu i prowadzonych zajęć pozalekcyjnych,
11)prawidłowe prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego.
3. Nauczyciel decyduje o:
1) stosowanych metodach, formach organizacyjnych, podręcznikach i środkach dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
2) ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów,
3) kształcie oceny zachowania uczniów.
4. Nauczyciel ma prawo wnioskować w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych swoich uczniów.
5. Nauczyciel odpowiada służbowo przed Dyrektorem i organem prowadzącym Liceum za poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie, w klasach i zespołach.
6. Ponadto nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami Liceum, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
1) tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych i przydzielonych mu dyżurów,
2) nieprzestrzeganie procedury postępowania w czasie wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia Liceum przydzielonych mu przez Dyrektora, wynikłe z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
7. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest 8. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, wychowawcze lub problemowo – zadaniowe.
9. Pracą każdego utworzonego zespołu, kieruje przewodniczący zespołu powołany przez dyrektora Liceum.
§ 81
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel, któremu Dyrektor powierza obowiązki wychowawcy od klasy I do III.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danego oddziału, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, przygotowania ich do życia 2) pomoc w wytyczaniu atrakcyjnych celów, projektów, na których skupia się aktywność zespołu,
3) wspomaganie działań zespołowych uczniów,
4) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie,
5) koordynowanie działań wychowawczych wobec klasy,
6) koordynowanie działań wychowawczych wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna pomoc i opieka,
7) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
8) kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wobec uczniów,
9) czuwanie nad realizacją programu wychowawczego i profilaktycznego,
ustalanie wspólnie z uczniami treści i formy zajęć na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy,
10) przeprowadzanie zebrań klasowych rodziców,
11) współdziałanie z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną i innymi instytucjami w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swych wychowanków,
12) prowadzenie ścisłej współpracy z rodzicami wychowanków,
13) systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce, trudnościach rozwojowych, zachowaniu się uczniów, wynikach w zakresie kształcenia i wychowania,
14) współdecydowanie z samorządem klasy i rodzicami uczniów o zamierzeniach wychowawczych na rok lub dłuższe okresy,
15) ustalanie oceny zachowania swoich wychowanków.
4. Wychowawca odpowiada za:
1) poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków,
2) prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy,
3) realizację zamierzeń wychowawczych w swojej klasie.
Uczniowie Liceum
§ 82
1. Do klasy I Liceum przyjmuje się uczniów na podstawie podania o przyjęcie do szkoły, świadectwa ukończenia gimnazjum, zaświadczenia o zdaniu egzaminu gimnazjalnego i rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy zainteresowań kandydatów i motywacji ubiegania się 3. W przypadku większej liczby kandydatów niż miejsc, którzy pozytywnie przeszli rozmowę kwalifikacyjną o przyjęciu decyduje kolejność wpływu podań.
4. Wysokość wpisowego ustala organ prowadzący Szkołę.
5. Osobom, które nie zostały przyjęte do Szkoły wpisowe nie jest zwracane.
§ 83
Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) przyjmuje się ucznia na podstawie :
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej,
2) odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń wyszedł.
§ 84
1. Uczeń ma prawo do:
a) pięciodniowego tygodnia nauki,
b) rozkładu zajęć zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
c) przerw międzylekcyjnych,
d) opieki wychowawczej,
e) warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy i poszanowania godności,
f) życzliwego, podmiotowego traktowania,
g) swobody wyrażania myśli i przekonań jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
h) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
i) pomoc ze strony nauczycieli i kolegów w rozwiązywaniu problemów własnych,
j) korzystania z biblioteki i czytelni,
k) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
l) ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania,
m) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, pomocy dydaktycznych,
n) noszenia dowolnego stroju nie wzbudzającego złych reakcji otoczenia,
o) wyboru trzeciego języka obcego spośród zaproponowanych w danym roku szkolnym,
p) rozwijania swoich zainteresowań,
q) udziału w wykładach PWSZ im. Witelona w Legnicy,
r) reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,
s) organizowania imprez rozrywkowych i innych, na terenie Liceum za zgodą Dyrektora,
t) wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową.
2. Uczeń obowiązany jest do:
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych oraz w życiu Szkoły, przygotowywania się do nich i właściwego zachowania w trakcie zajęć edukacyjnych,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Liceum,
c) okazywania szacunku ludziom starszym, nauczycielom i innym pracownikom Liceum,
d) szanowania godności osobistej drugiego człowieka, dotrzymywania tajemnicy powierzonej w zaufaniu,
e) naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody,
f) dbania o bezpieczeństwo własne i kolegów,
g) wystrzegania się szkodliwych nałogów,
h) podporządkowania się zaleceniom i regulaminom,
i) troski o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą oraz noszenia akceptowanego przez grono pedagogicznego oraz Radę Rodziców stroju,
j) dbałości o czystość i porządek na terenie Liceum,
k) troski o mienie Szkoły,
l) pisemnego usprawiedliwiania opuszczonych godzin na najbliższej godzinie wychowawczej,
m) nie używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych nie związanych z realizacją procesu dydaktycznego w trakcie zajęć edukacyjnych.
§ 85
1. Na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, rady rodziców, rady pedagogicznej, uczeń może być nagrodzony.
2. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów:
a) pochwała wychowawcy klasy,
b) pochwała opiekuna organizacji uczniowskich,
c) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
d) dyplom,
e) nagrody finansowe/rzeczowe – zgodnie z odrębnym regulaminem.
3. Uczniom osiągającym bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu przyznaje się świadectwa 4. Na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej uczeń może zostać ukarany.
5. Ustala się następujące rodzaje kar:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) upomnienie Dyrektora,
c) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
d) rozmowa dyscyplinująca w obecności Dyrektora, rodziców i wychowawcy,
6. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rodziców do dyrektora Liceum w terminie trzech dni.
7. O zastosowaniu kary wobec ucznia powiadamia się rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
8. Przy stosowaniu wobec ucznia kar zachowuje się kolejność określoną w ust. 5.
§ 86
Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadku:
1) wielokrotnego naruszania zasad określonych w § 85 ust.2 Statutu, jeżeli zastosowane kary wymienione w § 85 ust.5 zostały wyczerpane i nie przyniosły rezultatu,
2) rażące wykroczenia o charakterze chuligańskim – agresywne i wulgarne zachowania naruszające godność osobistą i nietykalność innych osób,
3) przebywanie na terenie Szkoły w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających bądź rozprowadzanie ich,
4) wykroczenia udowodnione przed sądem,
5) kradzieże mienia,
6) dewastacja mienia lub jego świadome niszczenie,
7) opuszczenia w ciągu roku szkolnego 60 godzin zajęć bez usprawiedliwienia,
8) nie wpłacenia czesnego za naukę przez kolejne dwa miesiące.
§ 87
Dyrektor Szkoły skreśla ucznia z listy w drodze decyzji na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej podjętej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
§ 88
1. Za naruszenie zasad określonych w § 85 u.2 Statutu, Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, na podstawie której Dyrektor skreśli z listy uczniów bez zastosowania stopniowania kar, 2. Od decyzji dyrektora Liceum przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty we Wrocławiu poprzez
dyrektora Szkoły w ciągu 14 dni.
§ 89
Fundusze Liceum tworzone są z:
1) wpisowego uczniów rozpoczynających naukę w Liceum,
2) czesnego pobieranego każdego miesiąca,
3) dobrowolnych wpłat rodziców,
4) darowizn sponsorów,
5) subwencji oświatowej.
§ 90
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Postanowienia końcowe § 91
Liceum używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 92
Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 93
1. Zmian w Statucie dokonuje organ prowadzący na wniosek 2 spośród wymienionych w § 60 organów Szkoły, po jego pozytywnym zaopiniowaniu w drodze uchwały przez Radę Pedagogiczną
2. Statut Szkoły nie może być sprzeczny z odpowiednimi przepisami prawa.
3. O wszelkich zmianach w statucie powiadamiane jest Kuratorium Oświaty we Wrocławiu i Prezydent Miasta Legnica.
§ 94
Dyrektor zapewnia zapoznanie się ze Statutem Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego wszystkim zainteresowanym.
§ 95
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności szkolnej z dniem rozpoczęcia działalności tj. 01.09.2005 r.
|